BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 6 December 2011

Pengertian taubat


Taubat yg berasal Dari perkataan Arab,iaitu taubah, bererti kembali atau berbalik.
Pengertian taubat ialah berbalik Dari perbuatan buruk Dan maksiat terhadap Allah, kpada Jln yg Benar Dan taat parintah-perintahnya. Perkataan ta'ib bererti org yg bertaubat.juga bererti yg memberi taubat Dan pengampun, iaitu Allah s.w.t.oleh kerana Allah s.w.t seringkali Dan banyak memberi taubat, maka ia Dinamakan juga at-tawwaab, yg bermaksud: ia yg membuka Jln bagi hamba-hambanya untuk bertaubat, yg sekali-Kali disuruhnya untuk berjaga-jaga, berhati-hati Dan pada lain Kali diberinya kelonggaran waktu kepada mereka untuk mereka ingat Dan sedar Serta bertaubat.

Ada beberapa ulama yg membeza pendapat antara taubat, inabah Dan aubah.
Seseorang yg berbalik Dari perbuatan pelanggaran, kerana takut akan seksaan Allah dinamakan ta'ib, iaitu org yg bertaubat.

Dan kalau berbaliknya itu kerana Allah ia mengagumi keagungan Allah, maka ia dinamakan: awwaab.

Imam qusyairi berkata: "taubat itu merupakan langkah mula,taubat merupakan langkah akhir, sedangkan Inabat itu Ada di antara keduanya.

Yg bertaubat kerana takut dihukum dinamakan taib. Yg bertaubat kerana mengharapkan pahala dinamakan munib Dan yg bertaubat kerana hendak memelihara hubungan baik bukan kerana takut Dan bukan kerana mengharap pahala dinamakan awwaab.

Taubat dapat di ertikan juga penyesalan Atas perbuatan yg lampau Dan memperbaiki Amal perbuatan setelah itu. Dapat juga diertikan mengganti perbuatan atau sifat yg tidak baik dengan Amal soleh Serta perangai yg terpuji.


                                                 

0 comments: